ستاره بازی؛ دردسر جدی فیلم سازان و سریال سازان در روزگار بی پولی!
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۷۲۱۹۰
وقتی بیش از هفتاد درصد هزینه های تولید یک اثر نمایشی چه در سینما و تلویزیون و چه در شبکه نمایشی خانگی صرف بازیگر می شود و بازیگران سردمداران گیشه و جذب مخاطب هستند بدیهی است که نمی توان به این راحتی ها جایگاه چهره های جذاب و معروف و محبوب را در تولیدات نادیده گرفت. در گزارشی دنباله دار این موضوع را بررسی می کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حسن کلامی: شرایط برای ورود چهرههای جدید به سینما مهیا نیست
حسن کلامی تهیهکننده سینما در گفتوگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: بالا رفتن دستمزد بازیگران سینما به دلیل بالا بودن میزان دستمزد عوامل و بازیگران در رسانهای دیگر سالهای پیش هم یک بار در سینما تجربه شد و آن به زمانی مربوط میشود که عزتالله ضرغامی از معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدیریت سازمان صداوسیما رفت و در آنجا فیلمهایی تولید شد که دستمزدهای بالایی به بازیگران دادند، به طوری که سینما دیگر توان پرداخت این دستمزدها را نداشت.
کلامی خاطرنشان کرد: امروز هم دیگر چارهای جز این نیست که بپذیریم دستمزدها باید بالا بروند. به هر حال در شبکه نمایش خانگی تولیدکنندگان سرمایه زیادی دارند و میتوانند دستمزد بالایی به بازیگران بپردازند و از آنجا که برای جلب نظر مخاطب به ستاره نیاز دارند هر کار میکنند تا ستارههای سینما با آنها همکاری کنند.
او افزود: البته منظور من از ستاره معنای دقیق این کلمه نیست و در اینجا تنها به این تعریف اکتفا میکنم که منظورم بازیگرانی است که میتوانند تا حدی به فروش فیلم یا سریال کمک کنند وگرنه در تعریف دقیق ستاره شاید در سینمای ما نهایتاً یک یا دو بازیگر بگنجد. امروز فضای مجازی در موفقیت بازیگران و بالا رفتن دستمزشان بسیار تأثیرگذار بوده است. وقتی در فضای مجازی صفحات و کانالهای متفاوت به بازیگران بی جهت امتیاز میدهند آنها هم بر اساس همین امتیازات توقعاتشان بالا میروند و دستمزدهای بالایی درخواست میکنند. فضای مجازی کاملاً در میزان دستمزد بازیگران تأثیرگذار است و حتی میزان فالوور هم میتواند تعیینکننده باشد.
این تهیهکننده در ادامه اظهاراتش گفت: دستمزد عوامل پشت دوربین هم تغییراتی داشته که تا حدی افزایش پیدا کرده است. به هر حال این مسائل به فضای عمومی کشور مربوط میشود و متأسفانه همانطور که شاهد هستیم هر روز همه چیز گرانتر از قبل میشود دستمزد عوامل و بودجه تولید فیلم هم طبیعتاً بالا میرود.
تهیهکننده فیلم سینمایی «هیچ کجا هیچ کس» تصریح کرد: بالا بودن میزان تولیدات سینما را در وضعیتی که امروز شاهد هستیم، درک نمیکنم و متوجه نمیشوم. وقتی سینماها نزدیک به دو سال است که وضعیت مناسبی ندارند و تقریباً تعطیل هستند طبیعتاً تولید باید متوقف شود اما در تلویزیون وضعیت فرق میکند. صداوسیما این سیاست را در پیش گرفته که فقط آنتنش را پر کند و کیفیت کمترین اهمیت را دارد. تلویزیون پس از سریال «مختارنامه» و «روزگار غریب» دیگر به سراغ ساخت سریالهای بزرگ نرفته و سریال «سلمان فارسی» که این روزها ساخته میشود بودجهاش ربطی به رسانه ملی ندارد و تلویزیون تنها پخشکننده این اثر است. از طرفی پلتفرمهای مجازی هم شرایطی مشابه دارند و برای اینکه مخاطبان خود را از دست ندهند مجبور به تولید سریال هستند. به هر حال در هر خانه اگر یک نفر اشتراک فیلیمو یا نماوا را خریداری کرده باشد انتظار دارد برنامههای خوبی از هر روز از این دو پلتفرم شاهد باشد و آنها هم برای اینکه مخاطب به سراغ دیگر شبکهها نرود سعی میکنند تولیدات خود را افزایش دهند و آثاری مخاطبپسند و چشمنواز بسازند.
کلامی درباره ورود چهرههای جدید در سینما گفت: شرایط برای ظهور چهرههای جدید مهیا نیست و تنها از بخش دولتی که بازگشت سرمایه برایش مهم نیست میتوان انتظار داشت که در ساخت آثارش از چهرههای جدید استفاده کند وگرنه بخش خصوصی با وجود خطرها و مشکلات بسیاری که برای بودجه فیلم و اکران آن وجود دارد هیچگاه این ریسک را به جان نمیخرد که بخواهد از بازیگران جدید در آثارش استفاده کند.
او در پایان اظهار داشت: زمانی در حوزه هنری این کار انجام میشد، به یاد دارم که برای ساخت فیلمهایی که در حوزه هنری تولید میشد بارها فراخوان داده شد و افراد زیادی به حوزه هنری میرفتند و تست میدادند و بازیگران بسیاری از این راه به سینما وارد شدند. به عنوان مثال محرم زینالزاده یکی از بازیگرانی است که از این راه وارد سینما شده است اما امروز شاهد یک بلبشو هستیم که فیلمسازی به یک کار همهگیر تبدیل شده و رقابت به قدری سخت و تنگاتنگ است که کمتر کسی از بخش خصوصی حاضر است ریسک استفاده از چهرههای جدید را به جان بخرد.
محسن محسنینسب : دولت باید برنامهریزی اکران را از سینماداران بگیرد/ سلبریتی محور بودن فیلمها، سینمای ما را از محتوا و کیفیت تهی کرده است
محسن محسنینسب کارگردان و تهیهکننده سینما در گفتوگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: معضل بازیگر محور بودن آثار سینمایی ما مسئلهای است که 15 سال پیش در کشور ما وجود نداشت و میتوان گفت که این معضل طی این سالها در سینمای ما شکل گرفته است.
محسنینسب خاطرنشان کرد: 20 سال قبل شرایط تولید و نمایش با امروز تفاوتهای بسیاری داشت. از آنجا که امروز سینمادارها برای اکران فیلمها تصمیمگیری میکنند و آنها به فیلمهای پرستاره توجه دارند تنها فیلمهایی امکان اکران پیدا میکنند که بازیگران مطرح در آنها حضور داشته باشد اما در نیمه اول دهه 1370 وضعیت اینگونه نبود و سینما به سلبریتی نیازی نداشت و فیلمها بر اساس کیفیتی که داشتند امکان اکران پیدا میکردند.
او افزود: یکی از راههای جلوگیری از وضعیت حاکم این است که برنامهریزی اکران را از سینمادارها بگیریم و مثل قبل این برنامهریزی که با هدف تصمیمگیری بخش خصوصی اجرا شد کنار برود و دوباره دولت برای اکران تصمیمگیری کند. امیدوارم که دولت جدید برای این معضل برنامهریزی داشته باشد.
کارگردان فیلم سینمایی «یاسهای وحشی» در ادامه گفت: از طرفی سینمای ما پس از مدتها تعطیلی با معضل مخاطب قطعاً روبرو خواهد بود و ما نیاز داریم که طرحهایی برای بازگشت مردم به سینماها در نظر گرفته شود. من توصیه میکنم که در این وضعیت فیلمهای قبلاً نمایش داده شده را به صورت رایگان در سینماها اکران کنند و دولت بودجهای برای سینمادارها در نظر بگیرد و به این ترتیب این معضل که مردم سینما رفتن را فراموش کردهاند از بین میرود و به نوعی آشتی خوبی صورت میگیرد. متأسفانه مردم ما امروز به دلیل تعطیلی طولانی مدت سینماها، سینما رفتن را فراموش کردهاند.
این کارگردان خاطرنشان کرد: اگر این دو مسئله را مدیریت آینده سینما در نظر بگیرد قطعاً مشکلات بسیاری در سینمای ما حل میشود. ایده سپردن برنامه اکران به سینمادارها در زمان مدیریت سیفالله داد مطرح شد و از آن زمان بود که کم کم بازیگر محوری در سینمای ما به وجود آمد و این بدعت غلط گذاشته شد.
او افزود: حاصل این سیاستگذاری غلط بازیگرمحور شدن سینما بود و امروز میبینیم که 80 درصد بودجه ساخت یک فیلم را به دو بازیگر میدهند و باقی مسائل تولید با 20 درصد تأمین میشود. این وضعیت باعث میشود که فیلمها لاغرتر با پروداکشنهای ضعیف ساخته شوند و سینما به لحاظ کیفی سقوط کند. در این شرایط سینما تهی از فکر میشود و از طرفی آنقدر به بازیگر بها داده میشود که دیگر بازیگر مطیع خواستههای کارگردان نیست و این معضل به خصوص برای کارگردانهای جوان بیشتر به چشم میآید.
محسننسب در ادامه خاطرنشان کرد: من به عنوان کارگردان بیش از هر چیز علاقه دارم از بازیگران مستعد کم تجربه و چهرههای جدید استفاده کنم تا تماشاگر نسبت به او ذهنیتی نداشته باشد و مخاطب با او راحتتر ارتباط برقرار کند اما متأسفانه امروز در سینمای ما با این وضعیت نقشها و بازیگران به طور کامل تکراری شدهاند و همه چیز برای انتخاب آنها صرف میشود. طی سالهای اخیر به دلیل همین تصمیم غلط در حوزه اکران هزاران جوان با استعداد نتوانستند به سینما راه پیدا کنند و به سراغ کارهای دیگر رفتهاند و تنها چند بازیگر هستند که طی سال کارگردانها برای همکاری با آنها در صف رزرو هستند. قطعاً راه نجات بازگشت به همان سیاستهای اکران سالهای دهه 1370 است.
این کارگردان درباره تأثیر بازیگران مطرح در فروش فیلمهای سینمایی گفت: سلبریتیها به خودی خود نمیتوانند عامل فروش فیلم باشند. من در دهه 1370 فیلم «یاسهای وحشی» را ساختم که آن زمان بازیگران مطرحی نداشت اما این فیلم فروش فوقالعادهای داشت چرا که مردم به خاطر کیفیت به دیدن این فیلم میرفتند. امروز فیلم بدون وجود چند سلبریتی نمیتواند فروش داشته باشد چرا که اصلاً اکران نمیشود. به عنوان مثال من فیلم «شاخ کرگدن» را چند سال پیش ساختم اما به این فیلم اصلاً سالنی داده نشد که بخواهد فروش داشته باشد و وضعیت به شکلی بود که حتی بستگان من نمیتوانستند به دیدن فیلم بروند.
محسنینسب در پایان اظهار داشت: به نظر من نجات و حفظ سرمایه سینمای ایران تنها با این دو پیشنهاد امکانپذیر است و اگر برنامهریزی درستی صورت بگیرد تا فیلمهای اصطلاحاً مرده رایگان اکران شوند و دولت به جای برگزاری جشنوارههای بی خاصیت بودجهای برای این برنامه داشته باشد قطعاً مردم دوباره با سینما آشتی میکنند و در ادامه دولت با در دست گرفتن برنامه اکران میتواند شرایطی را ایجاد کند که همه فیلمها از امکان برابر برای اکران برخوردار باشند و اینگونه میشود امیدوار بود که سینماگران در تولید آثارشان به جای انتخاب بازیگر مطرح بیش از هر چیز به کیفیت بالا و محتوای خوب توجه داشته باشند.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: دستمزد وزارت فرهنگ و ارشاد سرمایه فضای مجازی دوربین بودجه فیلم سینمایی تلویزیون رسانه ملی بخش خصوصی مشکلات محرم رقابت دولت ایران تلویزیون فیلم سینمایی سینما گیشه تهیه کننده حسن کلامی ستاره بازی چهره های جدید شبکه نمایشی خانگی چهره های جدید سینمای ما برنامه ریزی تهیه کننده محسنی نسب فیلم ها سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۲۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مهمترین هدفم در بازی سازی بالا بردن نام ایران در سراسر جهان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روزها گوشیهای هوشمند به یار و همراه همیشگی بزرگ و کوچک تبدیل شده و هرکسی در گوشه و کنار و موقع فراغت مشغول بالا و پایین کردن صفحه گوشی و بازی کردن با آن است. خوشبختانه در سالهای اخیر بازیهای موبایلی جای خود را در میان مردم باز کرده و استقبال خوبی از آنها صورت گرفته؛ چرا که مطابق با ذائقه مردم طراحی و ارائه شدهاند. یکی از این بازیها «امپراتورهای قلابی»است که به عنوان بهترین بازی موبایل و تبلت در فستیوال «گیم کانکشن ۲۰۲۴ آمریکا» شناخته و کاندید دریافت جایزه در بخش «بازی سال منا» شده است. به همین دلیل به سراغ مهرداد رضایی سازنده این بازی رفتیم و با وی به گفتوگو پرداختیم که در ادامه میخوانید:
آنا: لطفا درباره بازی «امپراتورهای قلابی» توضیح دهید.
رضایی: نخستین و اصلیترین من بازی «آناهیتا» بود که در سال ۱۳۹۷ ساخته شد و در جشنواره بازیهای رایانهای در ۲بخش بهترین داستان و بهترین بازی ماجرایی نامزد شد. بعد از آن، بازی ماجرایی محض و کمدی «فقط چپ را بگیر» یا (Just take your left) را ساختیم. و در نهایت مهمترین و موفق بازی که توانستیم بسازیم «امپراتورهای قلابی» است که بالای ۵ شخصیت دارد که گیمر مدام بین آنها سوییچ میکند. هر کدام از این کاراکترها در دنیای خود فکر میکنند که خیلی زرنگ هستند و چون داخل یک آپارتمان زندگی میکنند مدام مزاحم هم میشوند به نوعی فکر میکنند قدرت برترند اما در اصل همه آنها پوشالی و توهمزده هستند.
هم بازی کنید و هم انیمیشن ببنید
آنا: وجه تمایز این بازی با دیگر بازیها چیست؟
رضایی: وجه تمایز این بازی با سایر بازیها این است که هم میتوانید بازی کنید و هم انیمیشن ببینید و داستان را به صورت بازی جلو ببرید. در یکی از فستیوالها یکی از منتقدان ژاپنی گفته بود ما برای نخستین بار شاهد بازیی هستیم که صرفا بازی نیست و کارتون است و با نداشتن محدودیت سنی همه میتوانند از آن لذت ببرند. این بازی در فستیوال «گیم کانکشن۲۰۲۴امریکا» برنده جایزه بهترین بازی موبایل و تبلت و در «منا گیم آوارد» در بخش بهترین بازی سال نامزد دریافت جایزه شد. گفتنی است این دوره رقابتهای در فستیوال منا با حضور بازیهای مطرح از کشورهای آمریکایی و اروپایی برگزار شد.
آنا: این بازی چقدر در بین گیمرها طرفدار دارد؟
رضایی: این نوع بازیهای ماجرایی چون نیاز به فکر کردن دارد،مخاطبهای خاص خودش را دارد. این بازی در کافه بازار امتیاز کامل را گرفته و در سایت گیم خارجی روی سایت itch.io فروش خوبی داشته است، اما واقعیت این است که مخاطبان زیادی ندارد، کسی که با موبایل بازی میکند دوست دارد یک بازی را بهسرعت تمام کند و جایی را منفجر کند یا کارهایی از این دست انجام دهد و سرگرم شود. درحالیکه بازیها ماجرایی، فکری هستند و عموم گیمرها علاقه چندانی به آن نشان نمیدهند.
مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان
آنا: هدف شما از بازیسازی چیست؟
رضایی: متاسفانه یا خوشبختانه در این صنعت به دنبال پول نیستم و برای دل خودم بازی میسازم. بنابراین در درجه اول بازی میسازم که خودم راضی شوم و بیشتر به دنبال کشف دنیاهای جدید ذهنم هستم نه تکرار بازیهای ساخته شده در دنیا، بلکه فکرهای خودم را خیلی بیشتر دوست دارم حتی اگر برایش مخاطب هم پیدا نشود؛ چون مخاطب بازیهایم باید اهل فکر کردن باشند. در درجه بعد مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان تمام دغدغه من است. اسم ایران در تمام بازیها ثبت شود و امضای کار باشد. در بازی بعدی که قرار است ارائه شود و سناریوی آن تقریبا به طور کامل نمادهای ایرانی استفاده شده که می توانیم درگفتوگویی مفصل به جزئیات آن بپردازیم. خوشبختانه تجهیزات لازم در کشور وجود دارد که بتوانیم این صنعت را توسعه و گسترش دهیم و نیاز به مهاجرت نباشد.
آنا: در حال حاضر ایران در صنعت بازیسازی چه جایگاهی دارد؟
رضایی: با توجه به اینکه من گیمر بازیهای موبایلی نیستم، اما وضعیت بازیهای موبایلی در ایران خوب است و بازیهای کارتی، پازل و فکری به خوبی مورد استقبال قرار گرفته و رشد خوبی داشته. خوشبختانه بازی سازهای ایرانی در عین حال که شرکتهای بزرگی نیستند و حمایتهای چندانی نداشتند اما بازیهای خوبی ارائه کردند.
ورزشکاران در اولویت هستند تا هنرمندان
آنا: با چه چالشهایی در این زمینه مواجه هستید و چه انتظاری از متولیان دارید؟
رضایی: چالش شخصی من پیادهسازی افکارم در جهت طراحی و ارائه بازیهای جدید است؛ اما چالش دیگر این است که از نهادهای متولی انتظار دارم که بازیسازان را همچون ورزشکاران مورد توجه قراردهند، هنرمندان واقعا مهجور واقع شدهاند. این حمایتها هم لزوماً مادی نیست. شما ببینید وقتی یک کشتیگیر قهرمان میشود چقدر در رسانهها مطرح میشود. درحالیکه یک بازیساز در رسانهها دیده نمیشود. اگر تبلیغات و حمایتهای کافی صورت بگیرد ما میتوانیم بازیها را با قیمتهای بهتر و با تعداد بیشتری به فروش برسانیم؛ زیرا انیمیشن هزینهبراست و نیازمند تأمین مالی است.
اگر بخواهیم انیمیشنها را ارتقاء دهیم نیازمند حمایتهای بیشتری هستیم از سوی دیگر ما برای بازیسازی در کشور تهیه کننده کم داریم؛ زیرا ترجیح میدهند فیلم بسازند که خروجی خوبی از لحاظ مالی داشته باشد. ساخت انیمیشن دو سال زمان میبرد و معلوم نیست در آخر فروش خوبی داشته باشد یا خیر؟ پس حق دارند محتاطانه عمل کنند و پول را جایی سرمایه گذاری کنند که خروجی بهتری داشته باشد.
دیسکورد فضایی برای تبادل نظر بازی سازان/ علت از دسترس خارج شدن آن چیست؟
مسئله دیگر از دسترس خارج شدن سایت «دیسکورد» است این شبکه گیم شبکه بسیار خوبی جهت تبادل نظر بین بازی سازان در سراسر جهان بود که در آن بازی سازان مطرح دنیا به صورت برخط و آنی پاسخ سوال افراد را می دادند که خود این موضوع به رشد بازی سازان داخلی کمک بزرگی میکرد. به نظر من بهتر است در این زمینه تجدید نظری صورت بگیرد.
انتهای پیام/